12 aug. 2008

Gäst i "Mickes Blogg" Roger Bengtsson SR P4

Tidigare publicerad 30/-2008
Då och då kommer du att träffa olika personer som jag intervjuar här i min blogg.
Idag träffar du Roger Bengtsson producent på Sveriges Radio P4.
Under Olympiska Spelen i Peking kommer SR P4 att sända programmet "Fyra små rätter",där Pontus Enhörning kommer att vara programledare och Roger Bengtsson producent.

Du Roger, normalt sett så brukar du vara producent för Ring så spelar vi och Karlavagnen när programmen sänds i från Växjö. Hur kommer det sig nu att du helt plötsligt gör program ifrån Stockholm?
Projektledningen på SR i Stockholm ringde i början på sommaren och undrade om jag ville prodda en OS-show med Pontus. När det gick att få ihop med familjeliv och mina övriga åtaganden så var det inte mycket att tveka på. Även om det går åt helvete så lär jag mig alltid nåt.
Är detta en engångs föreretelse eller blir det fler producentjobbi Stockholm fram över?.
Nej du, detta är nog i högsta grad en engångsgrej eftersom programmetbara sänds i två veckor. jag har inga planer på att lämna Båstad ochmitt liv där och släpa familjen till huvudstaden, så bra är den inte.Vad kommer OS programmet att handla om, för jag tror inte det blir enmassa resultat och direkt referat om jag har förstått det rätt?Resultaten lämnar vi till Burman, Skött, Dagge Malmqvist o dom andra.Underrubriken på vårt program är "..musik, prat, sport och naket medPontus Enhörning", det säger väl en del om innehållet. Tävlingar, OS genom historien med berättaleser du aldrig hört förut, OS-musik som plågat oss med fyra års mellanrum , vem minns inte pekoralet "hand in hand" från OS 1988 i Söul, recept på de mest poplära kinesiskamaträtterna, friterat...någon??Det nakna får bli en överraskning.

Kommer ert program att ha en egen redaktion eller sammarbetar ni medRadiosportens?
Lite både och där faktiskt. Vi har full tillgång till radiosportensfolk borta i Kina och plats för deras lite mer betraktande rapporter.Hur luktar det i presscentret till exempel. Cad får man att äta där?Vilket lands tv-bolag är drygast och mest pestiga...sådär typ.Samtidigt ska vi ju inte ramla i resultat- och förhandsfällan utan göravår egen grej. Kommer ni att finnas på plats i Peking du och Pontus?Nä vi skulle egentligen ha varit på plats, men på ett tidigt stadium,faktsikt redan 2001 när Peking fick OS vid IOK:s möte i Moskva bestämdebåde jag och Pontus att vi inte vill åka till Kina. På det sättet har vibåda helt sluppit undan bojkott-snacket som cirkulerat inför OS.

Jaså, är det av politiska skäl ni beslutat er för att stanna hemma?
Nej, nej. Vi menar att i ett land som har 1.3 miljarder invånare men inte en enda kan klockan utan envisas med att ständigt ligga sex timmar före (ler), kan inte va smidigt att jobba i.

Har ni tidigare arbetat ihop?
Aldrig. Vi har träffats nån enstaka gång, men varken känner varann eller har jobbat ihop. Men därför är det så kul. Man får utforska hur den andre tänker och fungerar. Är det en flitig jävel som ska ha allting perfekt förberett och varje ord nerskrivet, eller kan man köra rättmycket på uppstuds, om uttrycket tillåts i dessa OS-tider!? Pontus är väldigt avslappnad och otroligt kunnig och rutinerad, räkmacka att jobba med. Får lägga undan det mesta av min beundran då Enhörning kört radiofavoriter som Klang & Kompani, Barskelona och Önska, program jags jälv lyssnade till och tyckte var väldigt bra...fast det var på den tiden han hade begåvade medarbetare förstås.

Hur är din relation till sportens värld?
Sportnörd sen födseln. Följer det mesta i sportens värld. Ingenkalenderbitare dock, men ett och annat resultat har man klart koll på. Har också den tvivelaktiga äran att ha varit enda åskdaren på enträningsmatch i bandy mellan Örkelljunga och BK Forward en svin tidig, apkall söndagsmorgon i februari på 80-talet. där knappt hälften av spelarna va nyktra och domaren fick be Örkelljungas center attsläcka ciggen 5 minuter in i matchen. Han tände en ny cigg vid en hörna i slutet på första halvlek för övrigt. Att spela en sån match är en sak, men att stå vid sidan av och titta....då är det ju uppenbart nåt fel.
Vilka tror du blir Sveriges profiler i Peking?
Håkan Dahlby bördig från Kristianstad helt klart. Synd om den killen för media bryr sig bara om honom och hans pickadoll vart fjärde år, fan va otacksamt. Sedan tror jag på Susanne Ljungskog om hon har en bra dag. Mycket fokus på friidrotten klart, men tyvärr tror jag inte det blir så mycket där. Stefan Holm kanske kan knipa medalj, brons, men då är det bra. Fotbollsdamerna kanske, men är i en tuff grupp. För dåliga målvakter.Nä.Nån kanot kanske kan gå fort, nån singelsculler kanske får bra vind i seglen, men allmänt tror jag det blir ett rätt magert OS ur svensksynvinkel. Men det är ju detta klotets största idrottsfest så det gåratt njuta ändå.

Tidigare arbetade du som nyhetspresentatör och nyhetschef på SverigeRadio Kristianstad. Vad var det som fick dig att gå över tillproducentjobbet?
Ja du, för att bli lite tjatig, men det ringde på min telefon och i andra änden var Lisa Syrén. Hon frågade om jag ville prodda hennesprogram och jobba i Växjö istället. Vi jobbade ihop nåt år i slutet på90-talet. Måste ha gjort nåt intryck eftersom hon hörde av sig igen,måste ha vatt min skånska som satte spår. Producentjobbet är väldigt kul. En perfekt blandning av kreativitet, journalistik,administration och skoj. man kan hitta på enormt mycket skit, övertyganån annan om att säga eller göra det man tänkt ut och på det visetslippa undan, ha ha ha....hoppas inte Syrén hittar din blogg. (Ska maila länken till henne. mickes anm)

Varför blev det radio för din del?
Tramsade runt som discjockey i min ungdom, skrev lite fotbollsreferattill lokaltidningen, blev inspirerad av en kompis, sökte en radioutbildning, kom in, och jag lär mig än, 15 år senare. Vet dock inte ännu vad jag ska göra när jag blir stor.
Tillsist. Jag antar att radio är ditt dröm jobb men vad vill du helstarbeta inom om det inte blivit radio?Lägga asfalt har varit mitt drömjobb sen jag var 8 år. Det är detfortfarande.
Tack Roger för att du ställde upp här på min blogg och lycka till.



Roger Bengtsson SR P4

Inga kommentarer: