14 juli 2008

Idag inleds Gothia Cup

Om en halvtimme inleds årets upplaga av Gothia Cup i fotboll i Göteborg. Jag kommer självklart att följa min grabbas lag Dalby GIF P15 men även hålla kolla på mina "gamla" klubbar Glimåkra IF och IFK Knislinge plus en hel del andra lag. Dalby möter Stenugnsunds IF klockan nio.
I morgon är det tänkt att jag ska se matchen mot tyska Findorff på plats. Hoppas att vädret då är bra för det e inte kul att stå se på fotboll i regn...

För mig är Gothia Cup något speciellt. Jag har själv varit där ett antal gånger och fick möjligheten att döma turneringen två gånger. Det var 1994 och 1995, vilket är de två största fotbollsupplevelserna i mitt liv.

Invigningen 1994 kommer jag speciellt ihåg eftersom den gästades av Sveriges bronslag från VM i USA med bla Tomas Ravelli, Roland NIlsson och Pontus Kåmark. Vilket tryck det var på Nya Ullevi.

Jag kommer också ihåg en del matcher från de här båda åren och bland annat en matche som jag dömde i P16-klassen mellan ett Italienskt och ett Sydafrikanskt lag. Matchen spelades i 2 x 25 och det var en av de tuffaste som jag dömde i Gothia. Matchen innehöll många varningar och en utvisning men båda lagen var mycket nöjda efter matchen... och det var jag med.
Har du möjlighet att besöka Gothia så tycker jag du ska göra det. Det är en enorm upplevelse.

Bilden som du ser i detta inlägget är tagen från Gothia äventyret 1994 och till höger om mig (Micke Dahl) står Daniel Stålhammar Landskrona, som i dag är FIFA domare och dömde så sent som i går IFK Norrköping-Kalmar i Allsvenskan.


Inga kommentarer: