16 juli 2008

Mycket kritik mot Liseberg

Ja så här dagen efter olyckan på Liseberg har jag suttit och läst olika artiklar om incidenten.
Och på många håll höjs nu rösterna mot Liseberg och säkerheten. Tidigare anställda uttalar sig i en tidning om att man för länge sedan varnat ledningen för Liseberg om bristerna på Rainbow men ingen lyssnade. Och en kvinna som brukar gå förbi karusellen på morgonen såg att man igår testade Rainbow vid 06.45 vilket man inte brukar. Hon tror till 100% att man visste att det var problem med karusellen men Lisebergs VD hävdar att det är normalt att köra karusellen så tidigt på morgonen.
På radion igår kväll intevjuades en flicka som hade åkt karusellen på förmiddagen och hon hörde att det knakade ordentligt i Rainbow vid det tillfället men hon trodde det skulle vara så. Karusellen är 25 år gammal och innerst inne tycker jag att det borde finnas en åldersgräns på karuseller. Hur mycket kontroller som helst kan inte hjälpa eftersom sakerna slits ju.
Men jag tror att säkerheten på Liseberg tillhör trots att olyckan inträffat den bästa i Europa. Jag hade inte varit rädd för att sätta mig i en karusell idag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=804959
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=433148

2 kommentarer:

fromabrokenlead sa...

Jag jobbar på attraktion och kan tala om för dig att det är rutin att testa vissa attraktioner tidigt på morgonen då man ska hinna ned alla. Tro inte på allt du läser i tidningarna! Vi som jobbar på Liseberg vet mer om detta än dom. Säkertheten på Liseberg har den högsta standarden i Europa enligt Forum för nöjesparker, och att det hänt olyckor nu de senaste åren är bara ren otur. Tyvärr är det alltid en risk att sätta sig i en attraktion, så är det bara.

Micke Dahl sa...

Hej "fromabrokenlead" och tack för ditt inlägg. Jag är medveten om att man inte ska tro allt som står i tidningen och jag skriver inte heller att det är sant utan jag bara sammanfattar det som jag hört och läst. Journalister gör ju allt för att vi ska läsa en nyhet, så är det ju. Men än en gång tack för att di skrev i min blogg.