8 juli 2008

Swedish Open igång Björn Hellberg är kullt

Igår inleddes som bekant Swedsih Open i tennis i Båstad. Själv har jag upplevt denna tävlingen på plats fyra gånger. Två gånger som reporter på Radio Göinge, en gång som medarberare för P4 Radio Kristianstad och en gång som åskådare.
Det är en enorm upplevelse att få gå omkring bland banorna och kändisarna. Jag hade också glädjen att bli lite bekant med tennis oraklet Björn Hellberg och det var en mycket positiv upplevelse.


Första gången jag träffade honom var 1993 och jag var bara 20 år och ganska ny inom radio branchen. Men när jag kom in i pressrummet första dagen blev jag omhändertagen av Björn som om vi hade känt varandra i 10 år.
Jag har träffat honom flera gånger till därefter och varje gång har han tilltallat mig vid namn. Det kan man kalla minne. Han har ju säkert träffat flera tusen personer mellan våra besök men har ändå kommit i håg mig.


Under mitt första besök 1993 fick jag också möjligheten att intervjua en av de största sportkommentatorerna i Sverige nämligen Bengt Grive. Bengt kommenterade ju Björn Borgs matcher på 70-80 talet och var mycket omtyckt. Grive var anställd på Sveriges Television mellan 1960-1990 för att sedan avsluta sin tv-karriär på Eurosport. Bengt avled 2003. Jag minns speciellt en sak från min intervju med honom och det var hans långa svar. Jag behövde bara ställa ett par frågor sedan skötte han resten och intervjun blev ändå 20 minuter.
Nu är det snart fem årsedan jag var i Båstad senast och jag måste säga att jag längtar dit. Hade varit kul att vara där i år när Jonas Björkman gör sin sista turnering som spelare. Jonas ska om vädret är bra göra entré i dagens sista match mot Marcel Granollers från Spanien, en match som Jonas bör ha goda chanser att vinna.


Om vi tittar till dagens spelordning så finns det ett par godbitar. Först tänker jag på svensk mötet mellan Tomas Johansson och Filip Prpic. Dom går ut som nummer två på centercourten idag. Som match nummer två på bana 1 spelar Carlos Moya från Spanien mot Italienaren Starace. Det blir även ett svenskmöte på bana 1 kl 11.00 då Tim Göransson möter Michael Ryderstedt.

Du kan följa matcherna på TV4 Sport som sänder hela turneringen direkt.

Inga kommentarer: