16 aug. 2008

Ett silver till Sverige och en medalj mindre.

Aspelin & Johansson hade inte så mycket att sätta emot doun från Schweiz i tennis finalen i OS. Svenskarna förlorade med 1-3 men stred tappert. Ett tag trodde faktiskt jag att vi skulle kunna få ett guld till Sverige, men det blev ett silver och det ska dom var mycket nöjda med. Grattis säger jag.

Under tennis matchen (tittade samtigt som jag städade lådor) hann jag koppla över till SVT1 och se 100 meters finalen. Vilket lopp. Usain Bolt krossade allt motstånd och satte nytt världsrekord på 9.69. Det roliga är att han stannade av de sista 10 meterna för att han var så överlägsen. Tänk om han gett gärnet där också då hade han kanske kommit ner mot 9.59 eller 9.50

I övrigt så har dagen inte varit så poistiv ur svensk synvinkel. Förlust för Ida-Therese i bronsmatcheni Brottning & Lassi Karonen slutade sist i finalen i singesculler.

Men jag tycker att vi svenskar har lite för höga krav. vi kan tycka att en fjärde,femte plats är dåligt men vi ska komma ihåg att vi är ett litet land och har ändå så många top 10 platser i OS. Det är inte fyskam, men visst vet jag att det vikigt för alla deltagare att få medalj.

Sedan blev vi av med en bronsmedalj från brottningen men det var inte helt oväntat eller?

Själv har jag som du kan se längre ner i bloggen varit på fotbollscup i Hardeberga och fått se pojkar och flickor i åldrarna 5-10 kämpa om medaljerna. Nu är det så bra i dessa åldrarna att alla får medalj och det viktigaste är inte att vinna utan att kämpa väl och ha roligt.
Vädret var för ovanlighetens skull kanon fint, så efter cupen körde vi och badade.

Läs mer om 100m och tennisen på

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article3116094.ab
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3175&a=816609

LÄS MINA ANDRA INLÄGG KLICKA HÄR

Inga kommentarer: