7 aug. 2008

Läkaren sa att hon var för ung för att få cancer.

Blir idag bestört när jag läser i Aftonbladet om Bodil som blev hemskickad från vårdcentralen med medicin mot nedstämdhet. Dagen efter avlider hon i cancer. Hon hade fått flera olika diagnoser av olika läkare men ingen tog henne på allvar. Detta som hände i Staffanstorp trodde jag inte kunde hända i Sverige.
Men jag har också varit med om en häpnadsväckande sak. Min förra sambo sökte läkarkonsultation för att hon hade blod i avföringen. Hon och jag blev ju oroliga att det skulle vara något allvarligt typ cancer men vid ett besök på vårdcentralen i Knislinge (1999) så möttes vi av orden från läkare att ni behöver inte vara oroliga för att det cancer för det är du för ung för. Min sambo var då 33 år gammal. Vi litade ju lite på doktorn men min sambos problem fortsatte och ungefär sju månader efter flera undersökningar upptäckte man en tumör i tjocktarmen som hade spiridit sig till levern. Tre och ett halvt år senare avled min sambo. Tänk om läkaren hade tagit min sambos oro på allvar och gjort riktiga undersökningar så hade detta kanske aldrig hänt.
Jag troddde och hoppades att detta var ett undantag men när jag läser i tidningen så blir jag mörkrädd att personer kan bli behandlade som Bodil blev.
Läs mer på Aftonbladet.se http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3040863.ab

KLICKA HÄR FÖR ATT SE MINA SENASTE BLOGG INLÄGG

1 kommentar:

Lina Artman sa...

Det är svårt att finna ord när man läser en sådan hemsk men sann berättelse. Jag kan inte säga annat än att jag håller med dina åsikter och beklagar att du har en sådan historia att berätta.