10 juni 2010

Imorgon börjar VM


Foto: Bildbyrån
Imorgon är det äntligen dags för fotbolls-VM i Sydafrika. Klockan 16.00 inleds det hela med hemmanationen mot Mexiko. Senare på kvällen spelar Uruguay-Frankrike.
Som jag har längtat efter detta. Visserligen är inte Sverige med men jag tror att det kan bli en kanon turnering i alla fall. Vi kommer ju att få se världens bästa spelare och domare så det kan ju inte bli bättre.

Det ska också bli väldigt intressant att följa Danmark, Nigeria och Elfenbenskusten. Danmark hejar man ju på eftersom det är vårt grannland men ska jag vara ärlig så tror jag danskarna får det mycket tuft. Dom har hamnat i samma grupp som Holland, Japan och Kamerun. Japan ska dom väl kunna besegra men det blir definitivt svårare när man spelar mot Holland och Kamerun. Holland har jag föresten tippat som bronsmedaljörer i detta VM.

Nigeria har ju Lagerbäck och Andersson vid rodret och man har märkt långt innan VM att det har satts mycket press på svenskarna och det krävs mycket bra resultat för att Lagerbäck ska få sitta kvar efter VM. Nigeria har också en tuff grupp med Argentina, Sydkorea samt Grekland. Men jag tror faktiskt Nigeria blir grupp tvåa efter Argentina. Jag hoppas för Lagerbäck & Anderssons skull att det går bra.

I Elfenbenskusten hittar vi ytterligare en svensk nämligen Sven-Göran Eriksson. Svennis har också en tuff uppgift framför sig men har ett bra lag att förfoga över så får alla vara fria från skador kan man ta sig vidare från gruppen. I gruppen har man Brasilien, Nordkorea och Portugal. Elfenbenskusten inleder mot Portugal på tisdag.

Bortsett från vårt grannland och våra svenska förbundskaptener ska det bli väldigt intressant att se hur dom mindre fotbollsländerna klarar sig och då tänker jag på bla Honduras, Ghana, Chile och Nya Zeeland. Jag har visserligen tippat att Chile ska ta sig vidare från sin grupp men sedan tror jag inte att vi får se något av dessa lagen mer i VM men visst hade det varit kul med någon skräll.

Tillbaka till mitt tips. Jag har suttit och tänkt och tänkt. Tillsist kom jag fram till att det blir Europeiska semifinaler. Frankrike möter Holland och Spanien-Tyskland. Finalen kommer att spelas mellan Frankrike och Tyskland där Tyskland drar det längsta strået. Vad säger du? Har jag fel? Kommentera gärna.

Våra svenska domare har fått ytterligare ett uppdrag. Tidigare har jag skrivit om att Martin Hansson får inleda som 4:e domare i matchen mellan Spanien och Schweiz. Men nu har han fått ytterligare ett 4:e domar uppdrag och det är redan på söndag i matchen mellan Tyskland-Austrailen som döms av Marco Rodrigues från Mexico.

Nu lämnar vi fotbolls-VM för detta inlägg och jag ska skriva ett par rader till innan det är dags att köra till jobbet.

Och det jag ska skriva om är en mycket tråkig händelse. För när jag slog på datorn nu på morgonen såg jag att Eslöv återigen drabbats av en storbrand. Denna gången är det Norrevångshallen som blivit totalförstörd. I och med denna katastrof står nu bla Eslövs handbollsdamer och även bowlinglagen utan arena. Norrevångsskolans elever står också utan en idrottshall. Man har i och med branden ställt in lektioner för vissa årskurser på skolan.
Läs mer nedan om tragedin.

Sydsvenskan Skånskan KvP Politiken Expressen Expressen Skånskan

Inga kommentarer: