22 juni 2010

Lite smått och gott


Just nu blåser Viktor Kassai från Ungern igång den sista gruppspelsomgången. Tillsammans med sina två landsmän och Martin Hansson som fjärdedomare dömer han Mexiko mot Uruguay. Matchen gäller vilket lag som vinner gruppen och troligen då kommer att slippa Argentina.
Samtidigt spelar Frankrike mot Sydafrika och där har ett av lagen chans att ta sig vidare men då måste antingen Mexiko eller Uruguay vinna sin match. Blir det oavgjort i denna matchen så går som sagt varken Sydafrika eller Frankrike vidare.

Idag har Apple ÄNTLIGEN släppt den nya uppdateringen till Iphone. Versionen 4.0 finns tillgänglig via Itunes. Nyheter i den nya mjukvaran finns bla möjligheten att ha flera program öppna samtidigt, förbättringar i mail funktionen, stöd för Bluetooth-tangentbord, mappar för bättre organisation av program. Total finns över 100 nya funktioner. För att få samtliga funktioner till att fungera ska du ha en Iphone 3GS, Iphone 4 eller tredje generationens iPod Touch. Jag vet vad jag ska göra när jag kommer hem ikväll.

Jag är ingen expert på att ta hand om blommor utan dom brukar vissna efter ett tag. Kan nog bero på att jag inte vattnar dom ordentligt. Men hur dåligt jag skött mina blommor har alltid mina kaktusar överlevt. Dom flesta säger att man kan inte ha dö på en kaktus men min kollega Allan lyckades nästan. Bilden ovan visar exemplaret som nästan var i blomhimmeln men Allan lyckades mot alla odds rädda den. Vet inte riktigt hur han lyckats få blomman att må dåligt men som den ser ut nu så måste han ha hittat något starkt som han blandat i vattnet:) .

Idag blev det klart att Michael Lerjeus från Skövde från och med juli blir Sveriges sjätte proffsdomare.


Vet inte om det är positivt eller negativt det du nu ska få läsa men jag har fått en pizza uppkallad efter mig på Pizzeria Viking i Dalby. Den har nr 21 på bilden :) Jag tar det faktiskt positivt. Vissa får gator uppkallade efter sig och vissa får en statyt. Jag har fått en pizza uppkallad efter mig så lite stolt är jag. Jag är som ni kanske förstår en känd kund på pizzerian och när dom skulle förnya sitt sortiment så sa dom att dom tänkt att jag skulle få säga vad jag ville ha på min pizza och så skulle den få heta Dahl Special :).

Igår så var det oerhört mörkt på himmeln i Dalby mot Torna Hällestad. Det kom lite regn men inte så mycket som man kunde tro när man såg molnen. Däremot fick vi se en jätte fin regnbåge som jag tog ett foto av.
Igår inleddes Wimbledon och det höll på att bli en skräll direkt. Roger Federer låg under med 0-2 i set mot Alejandro Falla från Columbia. Men Federer gjorde en makalös vändning som bara han kan och vann med 3-2 i set efter 6-0 i det avgörande. I dag är det dags för Robin Söderling att gå in i turneringen. På center courten kommer han under eftermiddagen eller kvällen att ställas mot Robby Ginepri från USA. Matchen börjar direkt efter att Rafael Nadal spelat mot Kei Nishikori från Japan.
Robin ska inte ha några större problem med Robby Ginepri men det sa man nog innan Federers match igår också så man vet aldrig. Men jag tror på en 3-0 seger för Robin.

I och med Sveriges EM-kval match den 7 september startar MTG en ny kanal som kommer att heta Tv10. Matchen kommer att direktsändas i den nya kanalen. Detta har du ju kunnat läsa här tidigare i bloggen Efter att nyheten spridit sig kom det också uppgifter om att kanalen ska ersätta ZTV som då kommer att gå i graven. Jag tyckte detta kändes lite konstigt eftersom att det i pressrelease står att man bara till en början kommer att visa Tv10 via Com-Hem och Viasat.
Jag har själv bla Telias digital-tv där ZTV finns och då skulle jag automatiskt få Tv10 men det verkar ju inte så enligt pressrelease Jag tänkte jag skulle kolla upp det och kontaktade Per Lorentz informatör på MTG.
Per säger att i nuläget kommer ZTV att finnas kvar tills det att MTG har tecknat avtal med samtliga operatörertv-marknaden. Detta innebär troligen att ZVT inte kommer att sluta sända den 7/10 eftersom avtalen nog inte är klara till dess.

Men jag hoppas på att dom skriver avtal snabbt så vi får TV10 för ingen vill ju missa Sveriges matcher. Föresten!! Glöm inte rösta fram vilken tv-kommentatorer som du tycker är bäst under VM. Klicka här för mer information.

Inga kommentarer: