16 dec. 2010

Den förbaskade snön (uppdaterad 17/12)



För några dagar sedan började snön smälta och vi fick äntligen snöfria vägar. Barnen var visserligen inte lika glada över att snön började försvinna.

Men så idag blev det ombytta roller. Jag blev åter förbannad över att det vräkte ner snö hela dagen medan barnen hoppade av glädje.

Men nu på kvällen har jag ändrat mig lite för jag och min sambo var precis ute och skottade snö. Det var alldeles tyst och lugnt. Snön låg fin på marken. Kan det nu få vara så här ett tag så är vintern helt ok, men inget slask tack.

Har också under dagen varit ute och kört på vägarna runt Malmö och Lund. På sina ställen var det mycket dåligt väglag men det gick att ta sig fram. Mina resor gick bra men det har inträffat ett många olyckor under dagen.

UPPDATERAT 07:30: Problemen i trafiken frotsätter nu under morgon. Det har kommit in dimma över delar av Skåne vilket har gjort att det fryst till och blivit väldigt halt, vilket jag själv fick erfara när jag körde inte till jobbet. Ett tag var det så dimmigt att jag inte visste var jag befann mig.

På Österlen och då främst i Tomelilla området har man på gurnd av vädret ställt in samtliga skolbussar.

Tågtrafiken har också stora problem nu på morgonen. Pågatåg till och från Ängelholm kan på grund av snön inte köra via Kävlinge utan kör istället Lommabanan.

Det är även stora föreningar i flygtrafiken runt om i landet på grund av vädret.

SMHI har varnat för att det kan komma in mer snö under dagen men jag får hopppas att det inte är några större mängder.

Skånskan Skånskan Skånskan Skånskan  HD Sydsvenskan Norra Skåne YA Kristianstadsbladet Kristianstadsbladet TA Aftonbladet Expressen Expressen

Inga kommentarer: