30 dec. 2010

En tillbakablick på 2010 Del 1

Då är snart 2010 slut och jag tänkte ta en blick bakåt på min blogg och se vad som skrivits under året. Detta är den första delen och den andra publiceras den 4 januari.

4 januari Sverige missade finalen i junior-VM i ishockey men vi hade ändå två svenskar med i finalen. Matchen dömdes av Crister Lärking och Christian Tillerqvist. Läs mer här Sverige slutade tre i VM efter att ha krossat Schweiz i bronsmatchen.
15 januari  Haiti drabbdes den 12 januari av en fruktansvärd jordbävning med över 212 000 döda. Jag uppmanade mina bloggläsare att skänka pengar till den drabbade regionen. Läs mer här
18 januari. Helena Jonsson fick årets Jerringpris vid Idrottsgalan som sändes i SVT. Hockeydomaren Wolmer Edqvist fick Sportspegelns pris för att han under en match i hockeyallsvenskan räddade livet på en Örebro spelare. Läs mer här
22 januari. Sveriges herrlandslag i handboll gjorde en dåligt EM och blev utslaget redan i gruppspelet detta datumet. Läs mer här
27 januari. Början av 2010 dominerades av snöoväder. Just denna dagen drog det in ett oväder och ställde till det främst i Skåne. Läs mer här
29 januari. Efter nästan 10 år som en av programledarna i Rix FM´s morgonprogram RIx Morronzoo tackade Titti Schultz för sig. Hon började istället att sända eftermiddagsprogrammet på samma kanal. Titti ersattes av Sofia Wistam Läs mer här
30 januari. Jag slog vad med mina barn om att jag vågade springa ut i snön nästan naken och göra en ängel. Barnen trodde inte på mig men skrattade gott när dom såg att jag vågade. Kolla klippet här
3 februari. Idag drog ytterligare ett snöoväder in över Skåne med flera trafikolyckor som en följd. Läs mer här.
4 februari. Allsvenskan 2010 skulle starta rekordtidigt pga av sommarens VM. En månad innan avspark fick jag en bild från Råsunda i Stockholm och när man såg den tänkte man inte på fotboll. Med facit i hand så var den tidiga starten en flopp för det var inga fotbollsplaner man spelade på utan vintermarker. Läs mer här.
Samma dag kom jag och min arbetskompis Håkan mitt in i en inspelning av nya Hipp Hipp avsnitt på Ikea i Malmö. Läs mer här.
7 februari. Idag lottades grupperna till hösten VM-kval. Jag skrev att SVerige fick en drömlottning men nu med facit i hand så var lottningen kanske inte så bra. Men läs mer här.
8 februari. Rögle BK hade en tuff säsong i Elitserien i ishockey och ramlade ur. Men just denna dagen skrällde man rejält och besegrade serieledande Linköping. Läs inlägget här.
12 februari. OS i Vancouver inleddes med ett tragiskt dödsfall då en 21 årig rodelåkare från Georgien omkom. Läs mer här.
15 februari. Charlotte Kalla tog Sverige första medalj i OS och det blev guld på 10 km. Läs mer här
16 februari. Sverige fick idag sitt andra guld i OS. Björn Ferry vann 12.5km i skidskyttets jaktstart. Läs mer här.
17 februari. Anja Persson hade en silverplats inom räckhåll i dagens störtlopp men krashade svårt. Läs mer här.
18 februari. Bara en dag efter sin svåra krasch lyckades Anja Persson ta brons i superkombinationen i Vancouver. En oerhörd revanch för Anja. Läs mer här.
19 februari. Den 20/2  avgjordes den tredje deltävlingen i årets Melodifestival i Göteborg. Tillsammans med Mikael Persson sände jag ikväll ett direktsänt inslag från Göteborg. Se sändningen igen här.
20 februari. Sverige tog ikväll både ett OS-guld och ett brons vid herrarnas 15 km. Marcus Hellner vann och Johan Olsson blev trea. Läs inlägget här.
25 februari. Sverige blev idag utslaget ur OS-hockey genom 2-3 mot Slovakien. Läs mer här.
13 mars. Den rekordtidiga premiären av fotbollsallsvenskan vanns av IFK Göteborg när man besegrade Kalmar FF med 3-0. Läs mer här. Anna Bergendahl vann senare på kvällen finalen av Melodifestivalen i Globen. Läs mer här
18 mars. Idag spelades dom avgörande åttondelsfinalerna i Champions League. Matchen Wolfsburg-Rubin Kakzan dömdes av Jonas Eriksson. Läs mer här.
20 mars. Under februari och mars fick vi Skåne mycket snö och när den började smälta fick vi istället mycket vatten. Idag dömde jag en DM-match i fotboll och planen var så fylld med vatten att det ibland liknade mer vattenpolo än fotboll. Läs mer här.
31 mars. Efter två veckors spel i allsvenskan fick idag den första tränare sparken och det var Åtvidabergs Daniel Wiklund som fick sluta. Läs mer här

Inga kommentarer: