13 dec. 2010

Martin Ingvarsson gästar min blogg

Martin på Stamford Bridge i London (arkiv)
Det är tidig måndagsmorgon och det är dags för ytterligare en intervju här i min blogg. Denna gången säger jag välkommen till min kompis och fotbollsdomaren Martin Ingvarsson. 

På onsdag klockan 19.00 dömer du din sista internationella fotbollsmatch och det gör du på Stadion Letná i Prag. Hemmalaget Sparta Prag tar emot CSKA Moskva i Europa League.
Hur är din känslor inför denna matchen eftersom att det är din sista match?
Det känns lite speciellt. Kastrup har ju nästan varit mitt andra hem under mina 14 år som FIFA-domare. Men jag har förberett mig på detta.

En fågel viskade i mitt örat att du till Uefa framfört önskemål om att döma just denna matchen. Varför?
Prag är en speciell plats för mig av många olika anledningar. Jag har många goda vänner där och älskar staden.


Uefa och FIFA har en övre åldersgräns på 45 år för fotbollsdomare. Tycker du att den borde tas bort precis som i Sverige.
Tycker överlag inte man ska bedömas efter ålder utan för kompetens

Du blev FIFA-domare 1997. Hur många uppdrag har det blivit sedan dess?
Hur många av dom är som huvuddomare.
Kan inte exakt men har nog dömt ganska exakt 100 matcher.(Micke tillägger: Onsdagens match blir den 94:e)


 Har varit på domaruppdrag utomlands vid cirka 230 tillfällen.

Det måste ju blivit besök i en hel del länder också. Har du koll på hur många?
Jag har varit i 45 länder på domaruppdrag.


Du måste ha något av ett svensktrekord i antal fjärdedomar uppdrag. Hur många har det blivit?
Kan inte heller det exakt men det är säkert över 100 matcher
Om du ska ta fram tre stycken matcher från dina år som FIFA-domare som du minns bäst , vilka blir det då?
Finalen i ungdoms-OS 1998 inför ett fullsatt Luzniki stadion, Barcelona - Chelsea som fjärdedomare i Anders Frisks sista match samt Maribor - Hibernian i år.

Du fick aldrig döma Champions League under din karriär. Är det något som du saknar?
Visst skulle jag gärna viljat dömt Champion League men nu blev det inte så och det är inget jag funderar på.

Att du inte blev uttagen förstår jag men vad tror du det var som gjorde att du inte fick någon match i Champions League?
Andra domare var bättre än jag.

Men trots att detta är ditt sista internationella uppdrag så lägger du inte pipan på hyllan?
Jag fortsätter ett år till i Sverige som proffsdomare


Hur länge tror du att du orkar döma på elitnivå i Sverige?
Jag använder den gamla klyschan, "tar ett år i taget"

Du började ju dömda 1980, blev elitdomare 1992 och FIFA-domare 1997 och har ju under åren gång få utstå mycket både från publik, spelare och media men har ändå fortsatt. Varför gör man det?
Det jag har fått "utstå" är inte ens 3 % av all glädje jag haft förmånen att uppleva


Vilken är din styrka som matchledare?
Min styrka?? Lämnar jag till övriga att bedöma

Vad tror du är anledningen till att Sverige alltid lyckas få fram bra domare internationellt? I nuläget har vi 17 stycken FIFA-domare (både huvuddomare och assisterande)
Vi har den bästa utbildningen i världen och har en unik sammanhållning

Du var med i UEFAs pilotprojekt med att vara en av två extra domare i Europa League. Nu använder man detta både i Europa League och även Champions League. Vad tycker du om att ha extra domare?
Extra domare är bra. Men det är i sin linda och behöver utvecklas

Hade det inte varit bättre med målkameror.
Nej, men gärna det också


Tillsist. Vad förväntar du dig av fotbollssäsongen 2011 och då tänker jag domarmässigt.
Jag förväntar mig att göra en bra säsong och ska göra mitt yppersta för att det ska bli så.


Tack Martin för att du svarade på mina frågor. Lycka till på onsdag och jag hoppas givetvis på att det kommer en eller flera bilder från Prag.
Skickar självklart bilder från Prag.

Till sin hjälp i Prag kommer Martin att ha Fredrik Nilsson, Peter Vesterholm, Daniel Stålhammar, Martin Strömbergsson och Martin Hansson.










Om du klickar HÄR kan du läsa samtliga blogg inlägg som jag har skrivit om Martin och hans uppdrag.

Tidningarna och annan media har under dagen uppmärksammar att det är Martins sista match på onsdag.
Expressen Fotbollskanalen Svensk fotboll Kristianstadsbladet Eurosport Barometern MSN Sport VLT Nyhetsbyran Vitibet Kuriren Unt NSD Hallandsposten HN Bohuslänningen Dagbladet Piteå Tidningen BT  TT Sydsvenskan

Läs vidare in min blogg HÄR

Inga kommentarer: