18 dec. 2010

Sverige sensationellt i EM-final i handboll

Foto: Bildbyrån
Sverige svarade för en heroisk insats när man vann mot Rumänien med 25-23 i EM-semifinalen i handboll. Ingen kunde anat detta när Sverige gick in i turneringen för ungefär två veckor sedan. Inför matchen var Rumänien favoriter men det skrämde inte svenskorna utan man lyckades vinna. Men det blev ingen enkel match utan Rumänskorna var bra med och ledde ett par gånger.

Jag blev faktiskt orolig i slutet av matchen för Sverige slarvade och missade många frilägen men Grubbström i målet gjorde återigen flera avgörande räddningar med bland annat en straffräddning när fyra minuter återstår. Men den spelaren som ska ha mest beröm idag är Linnea Torstensson som spelade helt suveränt.

I och med segern är nu Sverige klara för nästa VM och slipper därmed kvala.

EM-finalen spelas i morgon och där ställs Sverige mot Norge som vann sin semifinal mot Danmark klart med 29-19. Grattis Norge.
Även om jag är svensk och håller på mitt land så tror jag att Sverige får det svårt mot Norge. Det är en sak och vinna i gruppsspelet men när det är final är det en helt annan sak. Norge är klara favoriter och Sverige blir underdogs. Men som sagt. En handbollsmatch vara i 60 minuter och då kan allt hända.
Klicka här för att läsa vidare i min blogg. Finns många intressanta inlägg att läsa.

EFTERLYSNING: Till höger på denna sida finns en bild där det står "Läsarnas egna vinterbilder". Här finns bilder som mina läsare skickat in. Jag vill gärna ha fler vinterbilder från hela världen så har du tagit en bild maila den till mig på micke@mickedahl.se När bilden publiceras så står ditt namn som fotograf. Skriv också var och när bilden är tagen.

Aftonbladet Expressen HD Skånskan DN SvD Sydsvenskan NSK Dagbladet VG VG Dagbladet VG VG VG Politiken

1 kommentar:

Kari nordkvinne sa...

Gratulerer Sverige, dette skal bli en artig kamp. Jeg håper alle skilles som venner og ikke slik man kan lese om kampen Danmark/Norge i mediene i dag, litt for mye nasjonalisme ette min samk.