18 jan. 2011

Handbolls-VM och Jerringpriset

Foto: Bildbyrån
Det blev seger för Sverige även i lagets tredje gurppspelsmatch. I Scandinavium besegrades Sydkorea med 30-24 efter 14-12 i paus. Jag missade matchen eftersom jag jobbade med VM i Lund så jag kan inte skriva så mycket om själva matchen men vad jag har hört så gjorde Sverige ett avgörande ryck i den andra halvleken där inte Sydkoreanerna hängde med. Mattias Andersson storspelade i Sveriges mål vilket också bidrog strakt till segern.

Det blev också segrar för våra båda grannländer. Danmark vann inför över 8000 åskådare i Malmö Arena mot Serbien med 35-27. Norge besegrade Österrike med 33-27. Norge spelar även i kväll och då tar man sig ann Brasilien.

Själv var jag som sagt i Lund och arbetade som volontär. Jag hann titta en liten stund på båda matcherna men det var inte något vidare bra spel som vi bjöds på. I den första matchen vann Algeriet lite överraskande en mycket målfattig tillställning mot Rumänien med 15-14. Algeriets sista mål gjordes precis i matchens slutsekunder och lagets supportrar var överlyckliga och både dansade och sjöng när dom lämnade arenan.

Match nummer två i Färs och Frosta Sparbanksarena igår bjöd på betydligt fler mål men dessvärre var det bara ett lag på planen och publiken fick se en dålig match. Frankrike körde över ett mycket svagt Bahrain med 41-17.

Den största överraskningen igår var nog den att Argentina vann mot Slovakien med 23-18. Det resultatet gör att Sverige måste vinna mot Argentina ikväll för att bli klara för mellan rundan. I Kristianstad vann Spanien en bra och rafflande match mot Tyskland med 26-24.

Då lämnar jag handbollen för detta inlägget och skriver lite om Idrottsgalan som var en konkurrent till Sveriges match igår. Det största samtals ämnet efter galan var att Therese Alshammar helt överraskande vann Radiosportens Jerringpris i konkurrens med herrarnas staffetlag. Det enda som jag sett från galan är när Lars-Göran Bengtsson från Svinarp och starkeman delade ut pris. Om hela galan höll den klassen som Lar-Göran gjorde måste det varit en fantastisk gala.

Expressen Expressen Expressen Expressen NSK NSK NSK HD HD   VG VG VG    

Inga kommentarer: