25 jan. 2011

Sverige mot Danmark och sista matchen i Lund

Färs och Frosta Sparbank arena Lund
Godmorgon. Har just anlänt till mitt jobb men sitter kvar i bilen för att skriva ett litet inlägg.
Ikväll spelas matchen med stort M i Malmö Arena. Sverige möter Danmark i en ren gruppfinal. Men båda lagen är sedan tidigare klara för semifinalen så matchen är inte av så stor betydelse bortsett från vem som ska bli etta i gruppen. Men givetvis står det mycket prestige på spel. Men eftersom matchen är utan betydelse så kommer säkert båda lagen vila några spelare som behöver återhämta sig mer inför semifinalerna. Om jag ska tippa kvällens match så tror jag det blir 22-22.

Det står också klart att Sverige spelar sin semifinal på fredag redan 18.15 och detta pågrund av att TV4 inte vill flytta på Let´s Dance. Sveriges semi spelas i Malmö medan Danmarks spelas i Kristianstad.
Dom danska fansen är just nu i uppror över att deras semifinal spelas i Kristianstad. Många fans har köpt biljetter till Malmö i tron att deras lag skulle spelas där. Men eftersom Sverige ganska otippat tog sig vidare har man som arrangörsland förtur till huvudarenan där av flytten av Danmarks match.

Det blev också känt igår att Kim Andersson missar resten av VM på grund av en skada i handen. Detta blir ett stort avbräck för Sverige. Och nu under eftermiddagen kom nästa tråkiga besked från svenskägret. Oskar Carlén missar också kvällens match även han pågrund av skada. Men Sveriges förbundskapten Staffan Olsson sa i P4 Extra idag att beslutet att låta Carlén avstå är en försiktighetsåtgärd för att inte skadan ska bli värre. Man hoppas att han kan bli helt åerställd till semifinalen på fredag.

Samtidigt som Sverige möter Danmark i Malmö arrangerar Lund sin sista match i detta VM. Serbien kommer att möta Argentina och jag kommer att finnas på plats som volontär. När denna kväll är till ända har jag gjort totalt tre pass som volontär men har också varit i Arenan ett par gånger och beskådat ett par matcher. Måste säga att jag har trivts oerhört med mitt arbete under VM. Det är stort för en sådan sportintresserad man som mig att få vara delaktig i ett VM. Jag har ju tidigare arbetat med både U21 EM, U21-play off och A-landskamper i fotboll men VM är alltid ett VM. Jag ångrar inte en sekund att jag anmälde mig som frivillig till H43 om att hjälpa till. Jag har varit stationerad vid biljett insläppet och vi som varit där har haft mycket trevligt och fått träffa många trevliga i publiken.

Nu när Sveriges match ikväll inte betyder så mycket hoppas jag att "Lundaborna" gå man ur huse för att få se VM-handboll för jag tror det dröjer väldig väldigt länge innan vi får uppleva ett sådant arrangemang i Lund.

Norge spelar också match idag. Klockan 16.15 möter man Tyskland i Jönköping. Dom norska tidningarna spår att matchen ska bli ett drama eftersom Norge vann mot Tyskland för sju årsedan och att den tyska tränaren  Heiner Brand var mycket arg efter förlusten. Läs mer i VG om detta

Läs vidare in min blogg HÄR

Expressen Expressen Sydsvenskan NSK Aftonbladet Expressen Skånskan NSK HD SvD DN Kristianstadsbladet
Politiken Politiken 

Inga kommentarer: