28 feb. 2011

25 år sedan Olof Palme mördades

Minnes stenen på mordplatsen i Stockholm.
Idag är det tjugofem år sedan Statsminister Olof Palme mördades på Sveavägen i Stockholm. Om du frågar någon vad man gjorde när beskedet kom kan säkert dom flesta ge dig ett svar. Själv minns jag det som om det vore igår. Jag var tretton år och vaknade ganska tidigt och slog på radion. Jag hörde dom säga att Olof Palme skjutits och gick in och väckte mamma och pappa och berättade vad jag hade hört. Pappa sa till mig att det är säkert något dumt program på radion som skämtar om sådana här hemska saker. Men jag stod på mig och tillsist gick pappa och fick det bekräftat.
Olof Palmes Gravplats
Senare på dagen den 1 mars 1986 dömde min pappa en träningsmatch i fotboll i Trönninge. Jag var med honom och minns inte själva matchen men däremot minns jag en sak som inträffade precis innan avspark. Samtliga föreningar och domare hade fått informationen om att inga matcher skulle ställas in men däremot skulle det hållas en tyst minut. När min pappa hade singlat slant så berättade han att dom innan avspark skulle hålla en tyst minut för Olof Palme. Då sa en spelare i bortalaget "Jag ska då fan inte hålla någon tyst minut för den jäveln". Pappa sa då till spelaren att det är mycket möjligt att du inte ska men du ska inte spela någon match heller utan spelaren blev utvisad av pappa innan matchen ens hade börjat.
Spelaren blev sedemera avstängd av Hallands Fotbollförund under en lång tid.

Som sagt är det många som har minnen om hur man fick reda på nyheten om Statsministerns död. Däremot minns jag inte så mycket av nyhetssädningarna men nedan hittar du ett klipp från en Rapport sändning och ett klipp från SR Ekots första sändning om nyheten. På den tiden så sändes det inga nyheter under natten så nyhetsuppläsaren blev inringd strax efter mordet och fick snabbt skriva ihop ett manus och det kan inte vara lätt.Men han skötte det på ett mycket bra sätt.


2 kommentarer:

Fredrik sa...

Bästa broder!

Du skall inte komma med lögner ;)
Jag väckte morsan och farsan. Vi får väl diskutera detta över en öl på lördag. Sedan var jag förbannad för att Godmorgon Sverige var inställt.

Micke Dahl sa...

Där har du fel min lillebror :)