18 feb. 2011

Bra låtar i morgondagens deltävling

Imorgon är det dags för årets tredje deltälvling i Melodifestivalen. Denna gången är man i Linköping och jag har precis lyssnat igenom korta smakprov av dom åtta bidragen. Resultatet av min lilla "provlyssning" blev att detta var det bästa hitills i år. Det blir faktiskt svårt att säga till hundra procent vilka som kommer att gå vidare.

Visst är jag säker på att Erik Saadé är given att ta sig direkt till Globen. Hans bidrag är visserligen inte lika "trallvänlig" som Manboy var förra året men det är ändå en bra låt.

Kampen om den andra direktplatsen till finalen tror jag kommer att stå mellan tre artister och det är Sebastian, Linda Sundblad och Shirleys Angels men ska jag välja en så säger jag att det blir Idol Sebastian.

Vilka går då till andra chansen. Jag logiskt sett ska det ju vara Linda Sundblad och Shirleys Angels men jag tror faktiskt att Dansbandskampens vinnare Playtones och den fd A-Teens medlemmen Sara Lumholdt kan blanda sig in i den fighten.

Nu har jag nämnt sex av åtta bidrag. Jag har inte glömt varken Sara Varga eller Simon Forsberg men enligt mitt tycke är detta denna deltälvlingens sämsta låtar. Sara´s låt som har ett Lisa Ekdahl stuk faller inte mig i smaken men den kan säkert bli en P4 hit fram över.
Simon Forsbergs låt är en ballad som låter som om den inte kom med på 80-talet. Inget ont om Simon för han har en bra sångröst men han kunde fått en annan låt.

Tillstist ska jag rangordna låtarna i den ordningen som jag tror att dom hamnar i. 1. Erik Saadé, 2. Sebastian, 3 Linda Sundblad, 4 Playtones, 5 Shirleys Angels, 6 Sara Lumholdt, 7 Sara Varga samt 8 Simon Forsberg.

Nu återstår det bara att se hur många rätt jag får. Klockan 21.30 i morgon kväll har vi svaret.

På min blogg pågår just nu en omröstning om vilken som är Sveriges bästa TV-serie genom tiderna. Du kan rösta HÄR

Inga kommentarer: