26 feb. 2011

Melodifestivalen intar Malmö ikväll

Om ungefär en och en halv timma slås portarna upp till Malmö Arena och den fjärde och sista deltävlingen i årets melodifestivalen. Inför den förra deltävlingen påstod jag att det låtarna var dom bästa hittills. Jag är beredd att skriva samma sak idag. För jag har lyssnat en del på kvällens bidrag och jag måste säga att det är bra låtar som vi kommer att få höra i kväll också. Jag är ju en allätare när det gäller musik, men en grupp som ligger mig varmt om hjärtat är Lasse Stefanz. Bandet som är från mina hemtrakter har funnits i mitt liv sedan födseln och jag gillar deras musik. Olle Jönsson & CO är med i tävlingen för första gången och dom gör det med en stark låt. Den heter En blick och någonting händer och är skriven av bland annat Alexander Bard. Olle Jönsson har sagt i flera intervjuer är att dom har fått erbjudande om deltagande vid många tillfällen men det är första gången som dom känt att det är rätt låt.
Jag tror att Lasse Stefanz minst kommer ta sig till den andra chansen.

Om vi tittar till övriga låtar så vill jag höja en varningens finger för både Växjö-bandet Melody Club och Nicke Borg. Melody Club som har haft hitlåtar som "Electric", "Destiny calling","Covergirl" och "Stranded Love" ställer upp med en bra låt med en refräng som man lätt kommer ihåg och gärna trallar med i.

Jag vill också varna skarpt för Nicke Borg är med känd som sångare i Backyard Babies än som soloartist. Men här i Melodifestival tävlar han på egen hand och gör det med låten Leaving home som jag tycker påminner i stil med Bryan Adams fast Nickes röst är inte lika hes som Adams. En mycket stark låt.

En av förhandsfavoriterna är Linda Bentzing. Men personligen tycker jag det låter som alla andra bidrag som Linda haft med och det känns inte som något nytt. Skulle bli besviken om hon går vidare men är nästan helt övertygad om att hon gör det ändå.

Jag brukar ju jämföra artisterna med andra grupper och sångare och fortsätter med det. Love Generation låter lite som Alcazar. Och precis som Alcazar ställer dom upp med en hyffsat bra låt. Däremot har Love Generation något som inte Alcazar har. Bakom gruppen ligger nämligen namn som RedOne,Peter Swartling och Jonas Johnson. Tunga namn inom musik branchen.

Då ska jag nämna deltävlingens sjätte artist och det är Anders Johansson som nu heter Fernette i efternamn. Anders slog igenom i TV3s Fame Factory och hans debut singel Without you blev en hit. Låten han deltager med ikväll är så där. Men det känns som att den kan bli bättre ju fler gånger man hör den.

På SVT´s hemsida har man kunnat rösta fram webbjokrar och en av dom är med i kväll nämligen Julia Alvgard från Oskarshamn. En helt okej låt med en bra refräng men jag tror inte den når riktigt fram till vidare deltagande.

Den åttonde och sista artisten är Linda Pritchard med låten Alvie. Jag väntade till sist med att skriva om den för jag tror nämligen att den blir sist. En riktigt dålig låt trots att Linda har en bra röst.

Som vanligt här i bloggen ska jag tippa hur jag tror att det går ikväll även om kvällens deltävling är mycket svår tippad.
1. Nicke Borg 2. Lasse Stefanz 3. Linda Bentzing 4. Love Generation 5. Anders Fernette 6. Julia Alvgard 7. Melody Club 8. Linda Pritchard.

Detta är mitt tredje inlägg för dagen. Klicka här och scrollar neråt för att läsa övriga.

Expressen Expressen Expressen Sydsvenskan Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet

Inga kommentarer: