4 feb. 2011

Skådespelerskan Lena Nyman död


Nu på lunchen nåddes jag av den tråkiga nyheten att skådespelerskan Lena Nyman avlidit i en ålder av 66 år efter en längre tids sjukdom. Hon skulle ha fyllt 67 år den 23 maj.
Hon har varit med i många svenska filmer som Släpp fångarna loss det är vår, Sopor, Picassos äventyr, Raskenstam, P & B och Drömkåken. Hon var också med i Hasse & Tages revyer. Men jag minns henne mest som mamma Lovis i Tage Danielssons och Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter. Där bevisade hon sin stora kunskap som en mycket bra skådespelare vilket hon även gjorde i sina andra roller.

Kolla gärna vidare i min blogg. Har skrivt över 1500 inlägg sedan starten. Klicka här

1 kommentar:

Inga-Lill sa...

Jag kommer att sakna denna stora skådespelerska för hon har berört mig genom många år. Lena Nyman har fått mig att skratta hejdlöst och även en och annan tår har trillat utför mina kinder. Alla minns säkert hur hon gjorde den ofantligt roliga scenen (minns ej revyn) den scenen med Gösta Ekman om Totte som skulle ha en stenkulor. Den var härlig och jag kan för mitt liv inte begripa, hur hon kunde hålla sig för skratt. Fast denna stora skådespelerska kunde så mycket, hon berörde i alla sina tolkningar från att vara hjärtlöst rolig till att vara djupt allvarlig. Jag kommer att sakna henne. Vila i frid.