27 mars 2011

En vecka kvar till Allsvenskan



Tränarduon i Elfsborg. Jag tror Elfsborg tar guldet. Foto: Bildbyrån
 På lördag är fem månaders väntan över för mig och många andra. Då är det nämligen premiär för årets Allsvenska i fotboll. För mig är detta en stor höjdpunkt och det blir ju inte sämre av att det är mitt lag Halmstads BK som spelar premiär matchen hemma på Örjans Vall mot Kamlar FF.
I detta inlägg tänkte jag tippa årets serie men jag tycker det ser svårt ut och att det kommer att stå mellan flera lag. För HBK´s del får man hoppas att dem nya spelarna från Spanien kommer att visa sina kunskaper för gör dom det kommer att Halmstad hamna runt femte plats. Får man ingen lycka i ny förvärven så blir det tufft för mitt lag men jag tror att man klarar kontraktet. I fjol klarade man sig kvar på målsnöret men i år tror jag inte det blir så dramatsikt.

Vem tar då guldet. Jo jag tror det kommer att stå mellan Elfsborg, Malmö FF, Helsingborg och Örebro. Malmö har i stort sett samma trupp jämfört med guldåret men däremot lutar det mot att man mister sin tränare Roland Nilsson. Hur stor betydelse ett sådant avbräck skulle ha är svårt att säga men visst skulle det vara en stor missräkning för MFF att bli av med Guld Rolle.

Helsingborg visade i supercup finalen att man har stort självförtroende och absolut vill vara med i leken. Örebro smög bakifrån förra året och tränaren Sixten Boström är en rutinerad tränare och kan konsten med att ta ut rätt lag. ÖSK är absolut att räkna med.

Men min absolut största favorit till guldet är Elfsborg. Elfsborg har tippats ta guldet flera år i rad men i år tror jag att det är deras chans. Magnus Haglund och Peter Wettergren (bilden) har en bra och bred trupp att arbeta med och dem kan konsten att få ut det maximala av spelarna. Elfsborg har också fått tre tunga ny förvärv. Vad sägs om Andreas Augustsson, Lasse Nilsson och David Elm.

Nykomlingarna då?. Jo jag tror att Syrianska kommer att klara sig fint. Dem har också en hel del tunga namn som Shabel Touma, Johan Areng, Omar Jawo,Peter Ijeh och Abgar Barsoum. Sedan har dom en mycket intressant tränare också nämligen Özcan Melkemichel. Syrianska blir kul att följa i år.
Däremot tror jag att IFK Norrköping FK får det betydlig svårare. Jag blir inte överraskad om deras sejour i Allsvenskan blir ettårig.

Då ska jag försöka placera ut lagen också: 1 Elfsborg, 2 Helsingborgs IF, 3 Örebro SK 4 Malmö FF, 5 IFK Göteborg, 6 Halmstads BK, 7 Trelleborgs FF, 8 AIK, 9 Djurgården, 10 Mjällby AIF, 11 Syrianska FC, 12 Kalmar FF, 13 GAIS, 14 BK Häcken, 15 IFK Norrköping FK, 16 Gefle IF

VI får se i november om jag har några rätt i mitt tips. Vad tror du om Allsvenskan 2011. Kommentera gärna detta inlägget.

Inga kommentarer: