23 maj 2011

Andra halvleken ett steg framåt för HBK

Det blev en ny förlust för Halmstad ikväll i fotbollsallsvenskan. På bortaplan mot Elfsborg förlorade man nämligen med 2-3. HBK fick den sämsta möjliga starten man kan få. Elfsborg ledde nämligen med 2-0 redan efter nio minuters spel. Halmstads första halvlek är nog en av dom sämsta jag sett i år. Ingenting fungerade utan det såg ut som spelarna sprang som yra höns. Elfsborg var däremot hungriga och hela tiden på bettet.

Men matchen fick ett helt annat utseende direkt i den andra halvleken. Halmstad kom in som ett helt nyy lag och reducerade i inledningen genom Markus Olsson. Sedan radade laget upp chans på chans och lyckades få in en kvittering efter 73 minuter genom spanjoren Gonzales. Efter målet hade både lagen ett par giftiga chanser att ta ledningen. Jag måste erkänna att jag kände seger vittring men dom tankarna försvann helt i den 88:e minuten då en HBK försvarare fällde en Elfsborgs spelare i straffområdet och domaren Johan Hamlin från Bro kunde inget annat än att peka på straffpunkten.

Den efterföljande straffen satte Lasse Nilsson lugnt och behärskat i mål bakom Kalle Johnsson i HBK målet. Målet innebar ytterligaren en tugn förlust för mitt HBK och man ligger fortfarande sist i tabellen. Däremot har man fortfarane samma poäng som Djurgården eftersom dom åkte på en riktig stjärnsmäll i Hällevik mot Mjällby. Mjällby vann med hela 3-0 efter två mål av Kabir som gjorde sin sista match i MAIF tröjan innan sitt proffsäventyr. Snacka om en kanon avslutning.

För HBK´s del gäller det nu att snabbt ladda om batterierna och ta med sig den andra halvleken till torsdagens hemma match mot ett annat lag i botten av Allsvenskan nämligen IFK Göteborg. Hoppas HBK´s negativa trend bryts då.

Imorgon kväll är det dags för ett nytt skånederby. Malmö FF tar emot Helsingborgs IF på ett förmodat fullsatt Swedbank Stadion i Malmö. Jag kommer att finnas på plats och kommer om möjligt blogga live. Det brukar vara svårt att komma ut på 3G nätet när det är så mycket folk på en liten yta men jag ska göra mitt yttersta för att lyckas.
Helsingborgs IF kommer till utan Alexander Gerndt. Gerndt som varit skadad börjar på bänken. I Malmö lägret är det osäkert om Wilton Figueiredo kommer att spela. Han har haft problem med ljumsken och kommer att testat på förmiddagen innan match för att se om han är okej för match.

Om jag ska tippa matchen så tror jag det blir mycket jämnt och att den slutar 1-1. Diplomatiskt va?

HD Sydsvenskan

Inga kommentarer: