24 maj 2011

Askan på väg till Sverige

För lite mer än ett år sedan var Europas flygtrafik larmslaget på grund av ett vulkanutrott på Island. Vi var strandsatta på Teneriffa en dag extra men hade sedan tur så vi fick bli det första planet som landade på svensk mark efter att flygrummet varit stängt.
Nu är det dags igen för nästa eventuella flygkoas. Vulkanen Grimsvötn på Island fortsätter spruta ut aska och lava och askmolnet väntas komma in över Sverige idag. Just nu har 252 flygavgångar ställts in i Europa och det blir troligen fler.

Hur det blir med svenska avgångar vet man in nuläget inte men prognosen säger att det kommer bli låga halter över södra Sverige i kväll. Hur det påverkar bland annat Malmö Airport återstår att se. Däremot blir det säkert en hel del inställda avgångar i norra och västra Sverige.

När sådana här händelser inträffar märker man hur liten man är. Bilderna från Grimsvötn är nästan overkliga. Svårt att förstå att en vulkan kan ställa till det så mycket. Jag är glad att inte jag befinner mig på Island och inte heller på någon destination som kräver flyg för att ta sig hem.

Jag lämnar vulkanen för nu och ska kort berätta att här på bloggen kommer det ikväll att bli live bilder och referat från skåne derbyt i fotboll mellan Malmö FF och Helsingborgs IF.

Kolla vidare i min blogg HÄR

Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Expressen Expressen Expressen Expressen VG VG VG HD

Inga kommentarer: