17 maj 2011

17:e maj firandet redan igång

Torget i Hamar, Norge 07.20 Foto: Gry Nordseng Smevoll
Då är klockan snart halv åtta och jag ska om en lite stund köra till mitt jobb. Idag är det ju den 17:e maj och även Norges nationaldag. Firandet har redan börjat och bilderna i detta inlägg har jag fått från en bekant som just nu befinner sig i Hamar och deltager i firandet. När firande började var vädret så där i Hamar. Det var ganska molningt och ungerfär sex plusgrader.

Varför firar man 17:e maj? Jo eftersom kung Christian Frederik skrev under Norges grundlag den 17 maj 1814.

Hur firar du 17:e maj? Skriv här.
Jag måste erkänna att jag som svensk är avundsjuk på hur norrmännen firar sin nationaldag. Där har vi mycket att lära. Men enligt uppgifter så kommer det firas även i Sverige och då bland annat i Göteborg.
Under dagen kommer jag förhoppningsvis att kunna publiera fler bilder från firandet i Norge.
Är det så att du är på plats i Norge under firande så skicka gärna en bild till mig så publicerar jag den här på bloggen. Skicka bilden till micke@mickedahl.se
Hamar Domkirke, Norge 07.29 Foto: Gry Nordseng Smevoll


Förväntans full inför 17:e maj firandet. Foto:Gry Norseng Smevoll

Foto:Gry Norseng Smevoll



Läs vidare i min blogg HÄR
Läs mer om 17:e maj firandet: VG VG VG VL VL Dagbladet GP Aftonbladet Aftenbladet Aftenbladet Aftenposten BT BT Trönder-Avisa Hordaland-Avisa Kristianstadsbladet VL VG Dagbladet NRK TV2 Norge

- upplagt med Iphone

1 kommentar:

Thomas sa...

Flotte bilder ifra Hamar. Skal selv gå i toget her i Göteborg. Var sjokert selv for tre årsiden når jeg for første gang "opplevde" den svenske nasjonaldagen. Det var jo ingen feiring i det hele tatt, dere har jo masse å feire som det herlige landt dere er :=) Hipp hipp hurra for 17 mai og dere er velkommen til å feire med oss kjære bröder!