16 juni 2011

Till sist lyckades jag fånga månen

Jag hade gett upp om att få uppleva årtusendets längsta månförmörkelse igår. Jag tittade och tittade upp mot himlen men månen befann sig för lågt för att den skulle gå att se i Dalby. Så lite besviken gick jag och lade mig. Men av någon anledning vaknade jag till vid 23.50 och gick upp för att ta ett glas vatten och tittade ut och döm om min förvåning så var månen synlig. Månförmörkelsen var på sin upphällning och månen var på väg att bli synlig igen. Jag sprang in efter kameran och lyckades få ett par kanon bilder som verkligen blev precis som månen var i verkligheten.

Om du tittar på bilden nedan så ser du hur lågt månen befann sig. Med på bilden är en av vårt områdes gatlampor.
Min bilder publicerades också idag av Helsingbogrs Dagblad. Kolla HÄR
Så här såg det ut på himlen 20.49. Ingen måne i sikte. Det berodde dels på att den låg så lågt i horisonten och dels att det inte var helt molnfritt.
Läs gärna vidare i min blogg. Har skrivit en hel del inlägg den senaste tiden. Klicka HÄR

Tidigare inlägg (klicka på rubrikerna): Jan-Erik Brogren död , Magiskt Sverige , Sommarpratarna presenterade , En söndagstur på sjön Immeln , Läkarna sa att hon var för ung för att få cancer , 2 1/2 Men är min favoritserie Fotboll en kall lördag , Historiskt ögonblick vid VM i Lund .

Aftonbladet HD Sydsvenskan SvD GP Fredrik Franzens blogg

1 kommentar:

Fredrik Franzén sa...

Kul! Jag lyckades också få några foton efter att månen till slut kommit upp ovanför molnen. Missade dock totaliteten...

http://fredrikfranzen.blogspot.com/2011/06/total-manformorkelse-15-juni-2011.html