3 juli 2011

Det började ju så bra


Idag har jag hunnit med att se två fotbollsmatcher. Jag vet inte när det skedde senast. Först såg jag Malmö besegra ett piggt IFK Norrköping på Swedbank Stadion med 2-1. Malmö saknade många spelare idag. Två stycken pågrund av avstängningar och några på grund av skador. Men trots detta spelade Malmö bra och effektivt och gav Norrköping inte så mycket utryme. Visst var Norrköping nära en kvittering i slutet men jag tror innerst inne att Malmö hade full koll på situationen.

För mitt kära Halmstads BK känns det fortfarande helt hopplöst. Ikväll blev det en ny förlust i Allsvenskan när AIK vann med 3-1. Visserligen började HBK matchen mycket bra. Man pelade helt annorlunda än vad man visat upp innan under säsongen och tog faktiskt ledningen i den 17:e minuten av Joe Sise på straff sedan en AIK spelare tagit med handen.
Efter ledningsmålet fortsatte HBK att ånga på men som det gick precis som det brukat göra under säsongen nämligen att motståndarna gör mål. AIK´s stjärna Mohamed Bangura kvitterade i den 33:e minuten. Halmstad hängde sedan med huvudena och kom inte upp i den standarden som man gjort tidigare i matchen.

Efternamnet Bangura kom sedan att nämnas mycket på Örjans Vall under resten av matchen. Mohamed Banguras namne Teteh Bangura gjorde både 2-1 och 3-1 vilket gör HBK´s läge ännu mer utsatt. Det är en fröjd som fotbollsälskare att se sådana spelare som Teteh och Mohamed. Vi hade behövt flera spelare av den kalibern i svenskfotboll.
(tack till er som hört av er angående att jag blandat ihop namnen på AIK spelarna. Nu har jag rättat till det.)

Halmstad har nu en massa att fundera på. Hur ska man få självförtroende och hur ska man göra för att få i gång målskyttet. Transferfönstret öppnar visserligen snart men HBK har inga pengar så man får rikta in sig på att värva Bosman-spelare men räcker det. Veteranen och till lika Halmstads assisterande tränare Michael Svensson kommer troligen att göra Allsvensk comeback i returen mot AIK om åtta dagar men frågan är om det är rätt väg att gå.

HBKs bottenkollega Mjällby förlorade stort idag. BK Häcken vann med hela 6-0. Peter Svärd och CO i MAIF har också mycket att tänka på.
Från damernas fotbolls-VM i Tyskland kan jag rapportera att vårt svenska domarteam med Jenny Palmqvist i spetsen har tilldelats en ny match. På tisdag Nya Zeeland - Mexico i Sinsheim kl18.15. Grattis säger jag till teamet.
Igår blev ju som alla nog känner till Sverige klara för kvartsfinal efter seger mot Nord Korea.

Aftonbladet Expressen SvD SvD DN DN HD HD

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns ingen spelare i AIK som heter Martin. Mohammed och Teteh Bangura heter de två anfallarna.

Anonym sa...

Hej, intressant att läsa om matchen! Dock vill jag bara påpeka att ena banguran heter Mohammed. Du kanske råkade blanda ihop Mohammed med Martin Mutumba, som låg bakom två assist?

Micke Dahl sa...

Hej

Tack tiller som mailat mig och även kommenterat detta inlägg angående att jag blandat ihop namnet på spelarna i AIK. Får skylla på värmen. Men visst finns det en spelare i AIK som heter Martin? Motumba heter väl Martin i förnamn?

//Micke

Anonym sa...

Det stämmer bra (sånär som på felstavningen av Mutumba) :)