5 juli 2011

Mika Myllylä död

Foto: Bildbyrån
Den finländske skidåkaren Mika Myllylä hittades idag död i sitt hus. Mika var en stor skidåkare med flera VM och OS guld men det är den stora  dopningsskandalen i Lahtis-VM 2001 som alla kommer ihåg. Myllylä och sex andra finländska skidåkare testades positivt och stängdes av i två år.
Myllylä gjorde senare comeback och vann flera finländska mästerskapsguld, men internationellt lyckades han aldrig mer. Istället tog alkoholen över mer av Mikas liv.
I stället tog alkoholen över mer och mer.

Glöm inte att läsa vidare in min blogg. KLICKA HÄR Sedan starten har jag skrivit över 1750 inlägg. Jag blir också mycket glad om du vill kommentera inläggen med dina synpunkter. För att kommentera så klickar du på (0) kommenterare under varje inlägg. Kommentera nu så jag vet vad du tycker om det jag skriver om.

Aftonbladet Aftonbladet VG VG Dagbladet Expressen Expressen

1 kommentar:

Gabrielle Björnstrand sa...

Jag såg just en väldigt bra TVfilm om finska herrlager 89-2001, bland annat om det fruktansvärda missbruket av doping SOM OFTA FÖRESLOGS AV TRÄNARE OCH ANDRA I LEDNING (man tror inte sina öron9 - Mika var som du vet en av de som haffades. Men jag tror det fanns så mycket fult bakom att han inte riktigt stod ut med alla lögner och att kanske ljuga för andras skull (ledare, läkare) - vad kan man lära av det? Att leva så att man kan se sig själv i spegeln. Tyckte mycket om den här skidåkaren, hemsk historia alltihop.
Om du kan se YLE-filmen om Finska herrlaget och dopingen så gör det. Det går säkert i repris.