7 aug. 2011

Halmstad vann galen match

Foto:Bildbyrån
Jag vet inte hur jag ska inleda detta inlägg för jag är fortfarande helt uppskruvad efter ha sett den mest galna fotbollsmatchen i mitt liv och det roligaste av allt är ju att mitt Halmstad äntligen vann en match i Allsvenskan.
Segern är ett bevis på att HBK inte gett upp hoppet om att spela i Allsvenskan nästa år. Men visst det är fortfarande mycket som ska klaffa för att HBK ska ta sig ovanför kvalstrecket och jag är inte helt säker på att man kommer att fixa det. Men det glömmer vi idag för nu gäller det att njuta av 5-4 segern mot IFK Norrköping på Örjans Vall.

Men ska jag vara ärlig så trodde jag inte att HBK skulle fixa det idag heller. Som vanligt inledde man piggt och tog ledningen i början av matchen. Men återigen är man ineffektiva i försvaret vilket ledde till en Norrköping kvittering precis innan paus vilan. Fick då en konstig känsla på att det kommer att sluta som det brukar. Och när det hade gått en kvart av den andra halvleken så ledde Norrköping med 1-3 och det fanns inte mycket som talade för att HBK skulle vända detta.

Men i den 67:e minuten fick HBK en straff som Joe Sise satte behärskat i mål bakom IFK keepern och det gav Halmstad ny glöd. För ytterligare tre minuter senare kvitterade Halmstad genom lånet från Elfsborg Joel Johansson (kommer från HBK från början). Men glädjen varade bara i tre minuter innan Norrköping på nytt tog ledningen.

Men till skillnad mot tidigare matcher gav Halmstad inte upp utan Markus Olsson sköt in kvitteringen i den 77:e minuten och Joe Sise sköt hem segern till Halmstad en minut före slutsignalen.

Som sagt var detta en helt galen match. Halmstad vänder 1-3 till 3-3, och 3-4 till 5-4. Totalt fick vi se elva mål men det var bara nio som räknades. Men med facit i hand hade det inte spelat någon roll och målen godkänts eftersom båda lagen fick varsitt mål bortdömt.

Noteras kan att förre storspelaren och Halmstads assisterande tränare Michael Svensson gjorde comeback och sin första allsvenska match sedan 2001. Däremot blev det inte så mycket speltid för Michael kom inte in förrän i matchens slutskede.

Nu ska jag fira segern och ladda inför nästa hemma match då Häcken kommer på besökt till Örjan till helgen.

Mer om fotboll: Mickedahlsblogg träffar domaren Martin Ingvarsson
Kolla också in mina panoramabilder HÄR
Expressen Aftonbladet HD Sydsvenskan

Inga kommentarer: