6 feb. 2012

Spektaklet igång

Jag har som du kunnat se här i bloggen så har jag inte varit så aktiv i mitt skrivande men nu känner jag mig tvungen till det. För i lördags var det åter igen dags för årets stora spektakel nämligen Melodifestivalen. Trots att det är ett spektakel så är det årets stora höjdpunkt för mig som schlager älskare.
Den första deltävlingen ägde rum i Växjö inför en hängiven publik som fick enligt mig fick se en bra show. Programledare trion med Sarah Dawn Finer , Ana Gina och Helena Bergström gjorde mycket infrån sig och jag var speciellt imponerad över Ana´s framträdande. Trots att hon aldrig varit med i sådana stora sammanhang.

Låtarna då? Jo dem höll väl en bra klass tycker jag. Visst finns det låtar som jag redan har glömt men bland mina favoriter finns Loreen, Dead by April samt Albone Dots. Tyvärr gick den sist nämnda inte vidare men jag tror personligen att låten kan slå en då. Barnen blir väl arga på mig om jag inte nämner Sean Banan i mitt inlägg. Visst är låten små trevlig men inget som skulle slå internationellt men en sak kan jag säga är att det kommer att bli en hit här i Sverige oavsett vad som händer i andra chansen.

Lördagskvällens största snackis var givetvis Torstens Flinks klapp på Ana Ginas rumpa. Direkt när det inträffade såg jag tidningarnas rubriker framför mig och det tog inte lång tid innan jag fick rätt. Torsten borde väl veta vid detta laget hur man ska göra för att inte hamna på löpsedeln.

SVT är nog speciellt lyckliga över den första deltävlingen för det sattes nämligen ett tittarrekord. Totalt tittade 3 370 000 stycken på sändningen vilket är den högsta siffran den första deltävlingen haft någonsin.

Nu är det ungefär en veckas vila till nästa deltävling och där kommer ett par tunga namn att finnas med. Vad sägs om Sonja Aldén, Thomas Di Leva och Andreas Lundstedt. Med finns också ungdomsidolen Ulrik Munter och förra årets succé grupp i Melodifestivalen Timoteij.
Ja det ska verkligen bli en spännade lördag.

Inga kommentarer: