15 mars 2012

Ikväll börjar kvalserien

Ikväll är det dags för nedsläpp i årets kvalserie till Elitserien i ishockey. På pappret tycker jag att det ser ut som en av den mest svårttippade kvalserien någonsin. Man kan tycka att Djurgården och Timrås som kommer från Elitserien ska kunna ta sig tillbaka men jag tror inte det blir så enkelt.Jag tror till exempel att Leksand är oerhört revanch sugna efter år av misslyckande. Sedan ska vi inte glömma Örebro som gjort en imponerande säsong så här långt.

Men jag vill höga ett varningens finger för laget som ligger mig närmst i hjärtat nämligen Rögle BK. Laget tog sig med minsta möjliga marginal till kvalserien genom en förkrossande 7-0 seger i sista matchen mot Oskarshamn. Till deras fördel kan vara att det inte är några experter som tror på dom. Jag tror att dom till en början vinner borta mot Djurgården ikväll och sedan tar elitserieplatsen tillsammans med just Djurgården.

Nja det är kanske ett litet önsketänkande men det finns ju en chans att det blir så. Men ska jag inte tippa från hjärtat utan istället mer objektivt så tror jag att det blir Timrå och Leksand med Djurgården som en outsider som tar sig till hockeyns finrum.

Nedan finns ett ljudklipp från måndagens rafflande avslutning mellan Rögle och Oskarshamn. Klippet är hämtat från Sveriges Radios webbsändning och det är värt att lyssna på.

Inga kommentarer: