22 maj 2012

Dags för den första semifinalen

Om fyra och en halvtimma är det dags för den första semifinalen i årets Eurovision song contest i Baku. Vårt bidrag får vänta tills på torsdag men trots det finns det en del svenska inslag i kvällens drabbning. Tre av bidragen har svenska låtskrivare och ytterligare ett bidrag sjungs på svenska. Finlands bidrag heter nämligen "Jag blundar" och framförs av Pernilla Karlsson. Tyvärr är det nog en låt som inte kommer att gå vidare för ska jag vara ärlig så låter det som attbidraget är hämtat från Eurovision någon gång på 60-talet. Bidraget vinner ingen fördel av att sjungas på svenska. Övriga bidrag som har svensk inblandning är Grekland, Cypern och Irland.

Om jag ska välja några av de 18 bidragen som favoriter så blir det Lettlands Anmary med Beautiful song, Schweiz Sinplus med Unbreakable,  samt Rysslands Buranovskije Babusjki med Patry for everybody. Om du har kunnat missa den sist nämnda så är det ett antal äldre gummor som står och dansar till en disco/poplåt. Artist framträdandet är väl egentligen ingen höjdare men låten är helt okej och jag är helt övertygad om att den kommer att gå hem i Europa. Jag tror till och med att detta bidraget kan vara med och slåss om totalsegern på lördag.

Det brukar ju också alltid finnas med några riktiga bottennapp och så även i år. Om jag ska välja fyra stycken blir det Ungern, Moldavien, San Marino samt Österrike. Under dessa låtarna kan det vara läge att gå och fixa en kopp kaffe.Trots allt vill jag höja ett varningen finger för Moldaviens bidrag för det är en låt som antagligen kommer att gå hem i de södra delarna av europa även om jag tycker att den inte är något vidare.

Till sist ska jag tippa vilka tio jag tror kommer att gå till finalen på lördag. De tio är: Island, Grekland, Lettland, Rumänien, Schweiz, Cypern, Danmark, Ryssland, Moldavien (går hem i södra europa) samt Irland.

Inga kommentarer: