24 maj 2012

Dags för semifinal 2

Ikväll vänds åter Europas blickar mot Baku och den andra semifinalen i årets Eurovision Song Contest. Ikväll får vi alla hålla tummarna för Loreen som går ut med startnummer 11. Men oavsett hur många som håller sina tummar eller ej tror jag som många andra att Loreen tar sig lätt vidare till finalen på lördag. Gör hon inte det är inte annat än en ren skandal.

Tittar vi på Loreens konkurrenter ikväll så är det inte många av låtarna som ens är i närheten av den svenska låten. Närmast är i mitt tycke Norge, Serbien och Malta. Men i övrigt är mest dåliga låtar vi bjuds på. Men ska jag trots detta plocka ut några favoriter så blir det givetvis Sverige och dem tre nämnda ovan men jag har ytterligare några och då är det Vitryssland, Bulgarien och Kroatien.
Bland de låtarna som tillhör bottennappen finns Turkiet, Bosnien & Hercegovina, Portugal och Slovenien men jag tror ändå att Bosnien kommer att ta sig vidare eftersom denna typ av låt säkert går hem hos Bosnien & Hercegovina´s grannländer. Men för mig låter låten som en vaggvisa.
Spontant känns det som att det var bättre låtar i den första semifinalen bortset då från Montenegros bidrag. Men det spelar ju egentligen ingen roll eftersom Loreen är med ikväll och den låten är grym.

Tillsist ska jag då ta ut vilka tio låtar jag tror står på scenen på lördag. Det är Serbien, Makedonien, Malta, Vitryssland, Ukraina, Kroatien, Sverige, Norge, Bosnien & Hercegovina samt Bulgarien.

Jag tittade i dagens KVP/Expressen och jämförde mitt tips med Anders Nunstedt och såg då att vi hade tagit ut nästan samma bortsett från två länder. Så vill det sig väl kan jag få fler rätt än Nunsedt. Vi får hoppas.

Inga kommentarer: