25 maj 2012

Loreen till final

Det som vi alla innerst inne trodde men ändå var lite osäkra på eftersom det handlar om en tävling blev verklighet ikväll. Nämligen det att Loreen blev klar för lördagens final i Eurovision i Baku. Jag hann inte hem innan Loreen gick upp på scenen men hörde framförandet i SR P4. Jag tycker att Lorrene gjorde det mycket bra även om det spontant inte lät som när hon framförde låten i den svenska uttagningen. Och när jag läser på twitter och i tidningarna får jag en del medhåll men det är nog också så att ljudet inte var det allra bästa. Men så här i efterhand kvittar det ju eftersom hon tog sig till final.
Men Loreens låt är inte den enda som har svensk inblandning för första gången i tävlingens historia finns tio "svensk" låtar med. Förutom vår egen är det låtarna från Irland, Italien, Norge, Cypern och Grekland, Spanien, Malta, Storbritannien och hemmanationen Azerbajdzjan. Det känns även som vi kan räkna in Ryssland också eftersom som jag tycker att man kan kalla dom Rysslands svar på Göingeflickorna.

Som vanligt blir det stora rubriker under Eurovision. Aftonbladet skriver "Loreen nära att diskas i natt". Hur när det var vet jag inte men bakgrunden är att Loreen tidigare visat engagemang för mänskliga rättigheter och på den efterföljande presskonferensen fick hon en fråga av en journalist i just detta ämnet. Men Loreen valde att inte kommentera och enligt Christer Björkman så var det räddningen för Loreen. Hade hon gjort det hade hon garanterat diskats säger Björkman till Aftonbladet.
EBU har nämligen regler som säger att Eurovision song contest inte får användas som en plattform för politiska budskap.

Tillbaka till kvällens tävling. Jag tippade som vanligt vilka jag trodde skulle ta sig till final. Vid semifinal 1 prickade jag in åtta av tio. Ikväll hade jag sju rätt och det är jag faktiskt nöjd med.
Jag fick rätt på Serbien, Makedonien, Malta, Ukraina, Sverige, Norge och Bosnien & Hercegovina. Jag missade Turkiet, Litauen samt Estland. I och med att jag "bara" fick ihop sju rätt förlorade jag emot Expressens expert Anders Nunstedt. Han lyckades nämligen pricka in nio av bidragen. Den enda som han missade var Litauen.

Ja nu återstå bara finalen av årets Eurovision och i morgon förmiddag kommer jag att återigen skriva ett par rader om hur jag tror finalen slutar.

Inga kommentarer: