8 maj 2012

Inte så aktiv




Södra Stå Råsunda 45 minuter innan derbyt. Foto: Jörgen Thulin
Jag har inte haft möjlighet att att ägna så mycket tid åt att skriva i bloggen men idag har jag en liten stund över så jag tänkte skriva om en hel del i detta inlägget.
För en stund sedan avslutades Stockholmsderbyt i fotbollsallsvenskan mellan AIK-Djurgården inför nästan 28 000 åskådare. Matchen slutade 1-1 efter en mycket dramatisk avslutning. I den 88:e minuten gör en Djurgårdsspelare självmål och en minut senare har AIK en boll på mållinjen som rensas undan av en Djurgårdsback. Trots flera kamera vinklar går det inte att avgjöra om bollen var inne eller ej.
Matchen i sig var ingen höjdare och det ingen riktig "deby" känsla över den. Jo, på ett plan föresten, och det är då den stora publiken.

Om derbyt lockade mycket publik så gör hockey-VM i Stockholm det definitivt inte. Och det har inte att göra med statusen på lagen utan det är för att biljettpriserna varit ruskigt höga. Nu har hockeyförbundet tagit åt sig och sänkt priserna markant och till och med delat ut gratisbiljetter till hockey ungdomar i Stockholms området för att få mer liv på matcherna. Men detta borde ju förbundet kunnat tänka på innan tycker jag.
Det sportsliga då? Jo Sverige har inlett med tre raka segrar och det ser mycket lovande ut inför matchen i morgon mot Tyskland och även mot Ryssland på fredag. Min känsla just nu är att Sverige kommer att ta guld.

Fotboll igen. Nykomlingen Vittsjö GIK i damernas allsvenska har inlett serien på ett fantastiskt sätt och ligger just nu i delad ledning med Malmö och Tyresö. Dom flesta tippade att Vittsjö bara skulle ta sex poäng men nu har man redan tolv. Och jag är helt övertygad om att laget definitivt inte kommer att trilla ur men däremot tror jag inte att dom hamnar på den över halvan även om det hade varit oerhört kul. Jag har sett ett par matcher i damallsvenskan hitills och ska på lördag kommentera Kristianstads DFF-Göteborg på Sveriges Radio´s webb och jag får säga att kvallitén är mycket bra. Men så är det ju också en av världen bästa damligor.

Inga kommentarer: