23 feb. 2013

Melodifestivalen i Malmö

Ikväll är det dags för Melodifestivalen att inta Malmö och Malmö Arena. För första gången kommer jag att vara på plats live för att se en Melodifestival vilket ska bli mycket trevligt. Som vanligt har jag tjuvlyssnat på kvällens samtliga bidrag och tyvärr håller låtarna inte samma klass som förra veckan enligt mitt tyckte. Visst finns det bra bidrag med idag men det är ingen som sätter sig direkt på näthinnan.

Army of Lovers har under veckan skapat stora rubriker bland annat på grund av sina kläder och det har rycktats om nakenchock. Gruppens låt tillhör inte någon av dem bästa låtarna jag har hört men jag är helt övertygad över att låten blir en av dem fyra främsta.

En artist som garanterat tar sig till final är Ulrika Munter. Hans låt är bra och tillsammans med att många unga kommer att rösta på honom är som sagt finalplatsen given.

Då återstår det två låtar som kommer att hamna på topp fyra. Nu blev det genast lite svårare. Man kan visserligen plocka bort Sylvia Wrethammar och Ralf Gyllenhammars låtar. Inget som tilltalar mig och det är säkert inget som kommer att gå hem hos Svennson heller.

Däremot tror jag att Terese Fredenwall med "Breaking the Silence" kan överraska och minst ta sig till andra chansen. Hennes har en bra refräng och hon har en bra röst.

Den sista artisten som kommer att hamna bland dem fyra tror jag kommer bli Behrang Miri. När han  träder fram på scenen gör han det med en "raplåt" med en mysig refräng. Raplåtar har ju tidigare i Melodifestivalsammanhang visat sig framgångs rika.

Nu återstår det att se om jag lyckas pricka in några rätt. Känns som denna deltävlingen är den svåraste hitills att tippa. Jag har som förhoppning att under kvällen skicka upp en del bilder från tävlingen.

Inga kommentarer: