18 feb. 2013

Vad var det som hände?

Bilden är tagen under Ravaillvacz  sista framträdande och någon i publiken passade
på att visa sitt missnöje över att gruppen gick till final.Foto: SVT
Det var nog många med mig som ställde sig frågan i detta inläggs rubrik. Jag syftar givetvis på "gubbarnas" direkt avancemang till finalen av Melodifestivalen. Utan att ta i för mycket så tror jag detta var en av dem största skrällarna i Melodifestivalens historia. Jag tror inte att någon på förhand kunde anat att Körberg, Rabaeus, Malmberg och Ronander skulle charma publiken så som dem gjorde och samtidigt få ihop så många röster så det räckte till final. Men som dem gjorde det.

Jag hade som vanligt lyssnat igenom en minut av samtliga bidrag inför lördagens final och måste erkänna att jag tyckte låten var lite små trevlig men trodde definitivt inte att det skulle ta sig vidare, inte ens till andra chansen. Det fanns andra låtar som var betydligt bättre. Jag hann inte skriva med sedvanliga inlägg inför tävlingen i fredags där jag brukar tippa vilka fyra som tar sig vidare. Och tur var väl det för då hade jag inte tagit med "gubbarna". Men när jag satt i tv-soffan i lördags och såg samtliga nummer så fick jag en annan bild av det hela och skrev direkt efter sista låten ner vilka jag trodde skulle gå vidare i ett sms. Jag måster poängtera att denna gången tippade jag inte bara från hjärtat utan från publikjubel och framträdandets karaktär.
Som du ser fanns Körberg och CO med i tipset (nr 3) och det gjorde ju att jag i alla falla hade ett tips i hamn. När man sumerade mitt tips blev det tre rätt av fyra möjliga. Jag trodde faktiskt att Eddie Razaz skulle knipa minst en plats till andra chansen men han tog sig inte ens till mellanrundan. I stället blev det för mig överraskande State of Drama från Borås som knep direkt platsen till finalen. Och hade jag fått höra låten om och om igen hade jag nog tagit med dem också. För det är en bra låt.
 
Tillbaka till Ravaillvacz igen. Det tog inte lång tid efter tävlingens slut tills hånen mot gruppen tog sin start i sociala medier. Ingen förstod hur det kunde ske att dom var bland dom två. Men jag tror jag har en förklaring. Låten är en klassisk schlager med en trallvänlig refräng. Fyra mysiga gubbar som älskar att stå på scenen men som innerst inne inte älskar Melodifestivalen utan ser det hela som en kul grej. Jag kan inte låta bli att tycka att det egentligen var ganska fräckt att dom tog sig vidare. Det gör att hela konceptet blir så mycket häftigare. Visste tycker jag synd om tävlingens yngre förmågor som kanske hade behövt en finalplats bättre för sin karriär än Körberg och CO men så kan det ju inte alltid bli. Däremot tror jag inte (och hoppas inte) att Ravaillvacz kommer att vinna. Skulle dom trots detta göra det så har Melodifestivalen tappat greppet totalt.
 
I övrigt så tycker jag att det var årets bästa deltävling hitills. Bra låtar rakt igenom och bland mina favoriter finns Ugglas, Rolinski samt State of Drama.
 
Till sist vill jag flika in med att jag tror fortfarande att Louis Hoffsten är en stark kandidat till att ta hem segern. Nu återstår det ju visserligen åtta bidrag på lördag så jag kanske ska vänta lite att sticka ut hakan men hon är i alla fall min favorit.

 
 
 

 

Inga kommentarer: